هدیه دادن می تواند نحوه تفکر مردم در مورد دیگران ، آنچه برای آنها ارزش و لذت می برد و ایجاد و حفظ روابط را نشان دهد.
محققان در حال بررسی چندین کادو تولد برای دختر جنبه مختلف اهدا و دریافت هستند ، مانند نحوه انتخاب هدایای اهداکنندگان ، نحوه استفاده هدایا توسط گیرندگان و اینکه چگونه هدایا بر رابطه دهنده و گیرنده تأثیر می گذارند.
همه اینها در سمپوزیوم "روانشناسی اهدا و دریافت هدیه" در طی کنوانسیون سالانه انجمن روانشناسی شخصیت و اجتماعی در لانگ بیچ ، کادو تولد برای دختر دیجی کالا ، آمازون ، علی بابا ، مشاور کالا کالیفرنیا ، که برای 26 و 28 فوریه 2015 برنامه ریزی شده است ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
غرفه داران شامل اندونگ چنگ ، مگ ملوئی و ایوان پولمن هستند که در سال 2013 کادو تولد برای دختر از 7466 مشتری جمعه سیاه نظرسنجی کردند. خریداران گزارش دادند که 39 درصد از اقلام خریداری شده آنها افرادی بودند که آنها را انتخاب می کردند.
چنگ و همکارانش تایید کردند که مشتریان انگیزه کمتری دارند و احتمالاً هنگام انتخاب هدیه برای افرادی که تصور می کنند گزین هستند ، از راهکارهای کاهش تلاش استفاده می کنند. با توجه به یافته های این تحقیق ، هدیه دهندگان به احتمال زیاد کارت های تبریک می دهند یا کلاً برای یک گیرنده انتخابی هدیه می دهند.
با این حال ، طبق تحقیقات آنها ، بهانه ای برای تیزبین بودن وجود دارد: مشتریان بیشتر احتمال دارد کالایی را خریداری کنند که یک گیرنده خاص به طور خاص درخواست کند. این مطالعه با عنوان "انتخاب هدایا برای افراد گزینش: استراتژی کادو تولد برای دختر ها و نتایج" نشان داد که افراد کم گزین بیشتر احتمال دارد اقلامی را که نمی خواهند دریافت کنند ، در حالی که گیرندگان گزینش بیشتر به آنچه می خواهند می رسند.
در این سمپوزیوم چلسی هلیون و توماس گیلوویچ نیز حضور خواهند داشت ، دیجی کالا ، آمازون ، علی بابا ، مشاور کالا که مطالعه آنها "حسابداری ذهنی و هزینه کارتهای هدیه" به نحوه درک و خرج کارتهای هدیه توسط مردم می پردازد.
به نظر می رسد کارت های هدیه به نقطه شیرین برخورد کرده اند. آنها انعطاف پذیری پول نقد دارند ، اما به آنها هدیه داده می شود.
هلیون گفت: "اگرچه از کارت های هدیه می توان به صورت فنی برای خرید چیزهای روزمره مانند کتاب های درسی یا حوله های کاغذی استفاده کرد ، اما فکر می کنیم استفاده نادرست از کارت است. "هنگامی که شما با کارت هدیه پرداخت می کنید ، مردم از خرید اقلام روزمره صرف نظر از خرید کالاهای غیرقابل تحمل منصرف می شوند."
محققان دریافته اند که وقتی افراد کارت هدیه دریافت می کنند ، احتمال خرید اقلام لذت طلبانه - موارد لوکسی که باید لذت ببرند - بیشتر است. محققان ادعا می کنند وقتی افراد به جای پول نقد کارت هدیه دریافت می کنند ، دیجی کالا ، آمازون ، علی بابا ، مشاور کالا در خرید چیزی غیرمعمول احساس توجیه می کنند.
هلیون گفت: "ما متوجه می شویم که چطور است زیرا افراد کادو تولد برای دختر هنگام پرداخت با کارت هدیه در مقایسه با کارت های اعتباری یا پول نقد ، گناه کمتری دارند.
در این سمپوزیوم می توان از مری استفل ، النور ویلیامز و رابین لو بوف نیز استفاده کرد که تحقیقات جدید آنها نشان داده است که هدیه دهندگان تمایل دارند هدیه هایی را انتخاب کنند که شخصاً متناسب با گیرنده باشد اما کارایی چندانی نسبت به آنچه گیرنده می خواهد دریافت کند ، ندارد.
محققان استدلال می کنند این عدم تطابق به این دلیل اتفاق می افتد که ارائه دهندگان عمدتا بر ویژگی های پایدار گیرنده تمرکز می کنند تا خواسته ها و نیازهای متفاوت ، متفاوت گیرنده.
استفل گفت: "اهداکنندگان عمدتا به آنچه گیرندگان می گیرند کادو تولد برای دختر متمرکز می شوند." "این می تواند آنها را به سمت هدایایی هدایت کند که شخصی هستند اما بسیار چند منظوره نیستند."
طبق یک مطالعه تحقیقاتی ، تمایل دهنده دیجی کالا ، آمازون ، علی بابا ، مشاور کالا به انتخاب هدایای بیش از حد خاص می تواند به هدیه اهدا شود و "اختلاف در گیرندگان به عدم بازخرید کارت های هدیه کمک می کند".
استفل توضیح داد: "گیرندگان برای خرید کارت های هدیه که فقط در یک خرده فروش خاص یا با پیشنهاد چگونگی استفاده از آنها قابل استفاده هستند ، به کارت های هدیه بیشتر نیاز دارند. "ارائه دهندگان نمی توانند این را پیش بینی کنند و برخی از کارت های هدیه عمومی را ترجیح می دهند."
برای اهدای هدیه ای که به احتمال زیاد با ترجیحات گیرنده سازگار باشد ، کادو تولد برای دختر محققان توصیه می کنند که اهداکنندگان بیشتر از اینکه روی ویژگی های منحصر به فرد خود تمرکز کنند ، بیشتر بر روی آنچه که گیرنده دوست دارد تمرکز کنند.
سرانجام ، مردم اغلب با انواع هدیه هایی که منجر به ایجاد تعداد زیادی از 10 لیست برتر هدایا و راهنماهای آنلاین می شود ، تلاش می کنند تا هدف شما بهبود روابط شما با گیرنده باشد. محققان سیندی چان و کاسی موگیلنر در ارائه "برخی از دیجی کالا ، آمازون ، علی بابا ، مشاور کالا هدایای باتجربه پیوندهای محکم تری نسبت به هدایای مادی ایجاد می کنند" راهنمایی می کنند.
چان گفت: "برای اینکه دوست ، همسر یا اعضای خانواده خود کادو تولد برای دختر احساس نزدیکی کنند ، یک تجربه را ارائه دهید."
محققان دریافتند که آزمایش های انجام شده مبادله واقعی و فرضیاتی هدایا در روابط واقعی نشان می دهد که هدایای تجربی بدون توجه به اینکه هدیه با هم صرف می شود ، در مقایسه با هدایای مادی ، بهبود بیشتری در روابط ایجاد می کند.